المفید

بیان عقائد شیعه و نقد مخالفین

المفید

بیان عقائد شیعه و نقد مخالفین

المفید

این وبلاگ به نام متکلم بزرگ شیعه الشیخ المفید مزین شده است. و هدف آن بیان معارف شیعه و نقد فرق مخالف می باشد

 

 

 

شعیب الارنووط ازمحققین سرشناس وهابیت، یکی از روایت های بیانگر فضائل حضرت امیر المومنین علیه السلام را به سبب یک راوی به نام هشام بن سعد تضعیف می کند، چنانچه در ذیل این روایت می نویسد:

 

حَدَّثَنَا وَکِیعٌ، عَنْ هِشَامِ بْنِ سَعْدٍ، عَنْ عُمَرَ بْنِ أَسِیدٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: " کُنَّا نَقُولُ فِی زَمَنِ النَّبِیِّ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ: رَسُولُ اللهِ خَیرُ النَّاسِ، ثُمَّ أَبُو بَکْرٍ، ثُمَّ عُمَرُ " وَلَقَدْ أُوتِی ابْنُ أَبِی طَالِبٍ ثَلَاثَ خِصَالٍ، لَأَنْ  تَکُونَ لِی وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ أَحَبُّ إِلَی مِنْ حُمْرِ النَّعَمِ" زَوَّجَهُ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ابْنَتَهُ، وَوَلَدَتْ لَهُ، وَسَدَّ الْأَبْوَابَ إِلَّا بَابَهُ فِی الْمَسْجِدِ، وَأَعْطَاهُ الرَّایةَ یَوْمَ خَیَْبرَ ".

إسناده ضعیف. هشام بن سعد ضعفوه ..

مسند أحمد_ط الرسالة_ ج8ص 416

 

ترجمه:

سند این روایت ضعیف می باشد، زیرا هشام بن سعد تضعیف شده است.

 

همانطورکه مشاهده می کنید روایت فوق، سه فضیلت مشهورواختصاصی حضرت امیر المومنین علیه السلام؛ یعنی دادن پرچم در روز خیبر، و حدیث سد الابواب، وهمسر بودن حضرت علی علیه السلام برای حضرت زهرا سلام الله علیها را بیان می دارد، ولی شعیب الارنووط وهابی این روایت را به علت وجود شخصی به نام هشام بن سعد تضعیف می کند، این در حالیست که روایتی دیگر که بیانگر فضائل ابوبکر و عمر می باشد را با وجود همین راوی در سند، معتبر دانسته، و حتی تلاش مذبوحانه ی برای توثیق این راوی می کند. 

 

باهم روایت بیانگر فضائل ابوبکر وعمر را بخوانیم:

حدثنا أحمدُ بنُ صالح وعثمانُ بنُ أبی شیبة - وهذا حدیثه - قالا: حدَّثنا الفضلُ بنُ دکینٍ، حدَّثنا هشامُ بنُ سعد، عن زید بن أسلم، عن أبیه، قالسمعت عُمَرَ بن الخطاب یقول: أمرنا رسولُ الله - صلَّى الله علیه وسلم - یوماً أن نَتَصَدَّقَ، فوافق ذلک مالاً عندی، فقلت: الیومَ أسْبِقُ أبا بکر إنْ سبقتُه یوماً فجئتُ بنصف مالی، فقال رسولُ الله - صلَّى الله علیه وسلم - "ما أبقیتَ لأهلک؟ " قلت: مثله، قال: وأتى أبو بکر بکُلَّ ما عنده، فقال له رسولُ الله - صلَّى الله علیه وسلم - "ما أبقیتَ لأهلک؟ " قال: أبقیتُ لهم اللهَ ورسولَه، فقلت: لا أسابِقُکَ إلى شیءٍ أبداً.

سنن أبی داود _تحقیق: الأرنؤوط_ ج3ص 108

 

در حالی که در سند این روایت، هشام بن سعد قرار دارد. ولی چون این روایت، حکایت از فضیلت عمر و ابوبکر دارد، شعیب الارنووط با تلاش فراوانی این روایت را به درجه اعتبار می رساند. چنانچه می نویسد:

 

حدیث حسن. هشام بن سعد وإن کان فیه کلام، قال الترمذی فی حدیثه هذا: حسن صحیح، وصححه الحاکم، وقال البزار بعد أن أخرجه فی "مسنده": لم نر أحداً توقف عن حدیث هشام بن سعد، ولا اعتل علیه بعلة توجب التوقف عن حدیثه. وصححه کذلک شیخ الإسلام ابن تیمیة فی "منهاج السنة النبویة" 8/ 499، وابن الملقن فی "البدر المنیر" 7/ 414.

سنن أبی داود _تحقیق: الأرنؤوط_ ج3ص 108

 

ترجمه:

هشام بن سعد گرچه در باره توثیقش اختلاف هست، ولی ترمذی و حاکم حدیث آن را تصحیح کرده است و بزار در مورد هشام بن سعد گفته است کسی را ندیدم که در باره حدیث هشام بن سعد توقف کند و همچنین این حدیث را ابن تیمیه و ابن الملقن تصحیح کردند.

 

به راستی چه چیزی سبب شده است که شعیب الارنووط روایت فضیلت ابوبکر را با وجود همان راوی یعنی هشام بن سعد، معتبر بداند در حالی که می توانست بعضی از این توثیق ها را برای همین راوی در ذیل روایت فضیلت حضرت علی علیه السلام بیاورد و آن روایت را معتبر بشمارد؟ ایا این دلیلی بر ناصبی بودن و دشمنی با حضرت حیدر کرار نیست؟

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی